Tuesday, November 18, 2008

manfa3atkan masa cuti

salam.

bismillAhirrohmAnirrohIm...

salam cuti skolah buat smua adek2, juga buat cekgu cekgi.

dah 2 hari ( klo ikut hari isnin) tapi sebenarnya da 4/5 hari (klo ikut dari hari sabtu dan sesetengahnya dah mula cuti hari jumaat). jadi bagaimana ye? harap2 tak sekadar mengisi masa2 cuti tu dengan tidur, berehat2,dan membuat benda2 yang tak berfaedah apatah lagi yang lagha ( yang sia2 bahkan membawa dosa).

sebaiknya, kita isi dengan membuat kerja2 yang tetap santai tapi still beri manfa3at, keberuntungan buat kita sendiri, juga membawa pahala. kalau masa skola aritu sibuk sangat hingga tak sempat buat perkara2 sunat dan kebajikan2. so inilah masanya. buat solat2 sunat, banyak2 baca Qur-an, ringan2 tolong keluarga dan saudara mara, lapang2kan dada bersodaqoh dan baaaaaaaaaaaaaaanyak lagi.

waktu2 ni juga, leh bagi lebih2 sket makanan untyuk jiwa kita, iaitu dengan membaca. bacalah buku2 yang anda suka. tapi janganlah yang tidak membina. buku2/majalah2 yang membina tak semestinya kena genre yang berat2. kadang2 yang ringan2 pun leh membina minda kita, yang penting cari bahan bacaan yang leh wat kita jadi lebih baik. jangan la baca bahan2 yang tak senonoh. hiburan2 yang sekadar mengumpat, memperkatakan pasal orang lain, yang dedah2 aurat orang lain. ingat... kita dalah apa yang kita baca, dan kita akan dipersoalkan malah dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita baca.

sebenarnya saya nak kongsi satu benda yang mungkin leh mengisi masa2 cuti adek2, cekgu cekgi maupun ibu bapa if ada yang berminat...




amacam? klo nak tau lebih lanjut, sila la ke sini

No comments: