Friday, October 31, 2008

menjadi hamba yg berilmu

bismillAhirrohmAnirrohIm...

seandainya seorang makhluk ciptaan ALLAH itu, semua sama, tiada beza di sisi TUHAN melainkan yg membezakannya hanyalah taqwa, maka di dunia ini, yg membezakan seseorang manusia itu dgn manusia yg lain tidak lain hanyalah ilmu.

kerna boleh dikatakan mereka yg tidak berguna adalah yg tidak berilmu. tidak berguna buat dirinya sendiri, juga tidak berguna buat makhluk yg lain. bahkan juga menjadi manusia yg menyusahkan. bukan sekadar menyusahkan dirinya sendiri, bahkan mungkin menyusahkan orang lain. kerna ilmu sangat penting, ilmu mengajar kita, menuntun hidup kita ke jalan yg lebih lurus. lebih teratur. jalan yg benar.

kata2 ini bukan semata2 pandangan, atau dr sudut kaca mata saya (manusia yg hina)semata2. bahkan ALLAH S.W.T sendiri lebih dulu telah menyatakannya dan memberi peringatan kepada kita tentang itu.

pada surah az-Zumar, ayat 9 ; ALLAH telah berfirman :

" katakanlah; 'apakah sama antara orang2 yang mengetahui (berilmu) dengan orang2 yang tidak mengetahui (tak berilmu/jahil)?' "

sesungguhnya orang2 yg berilmu bukan sekadar dihormati dan mendapat tempat di dunia tapi di sisi ALLAH sendiri, ALLAH telah mengangkat orang2 berilmu ke beberapa derajat di sisi-NYA.

sebagaimana kalam-NYA ; dalam surah al-Mujadalah ayat 11 :

" ALLAH mengangkat orang2 yang beriman dari engkau semua dan orang2 yang diberi ilmu pengetahuan kepada beberapa derajat "

semoga kita semua slalu dahagakan ilmu, mencari ilmu.

setiap ilmu di dunia ini adalah ilmu-NYA. sungguh ilmu ALLAH itu tersangat maha luas. dan yg ada pada kita, pastinya tersangat kecil cuma.

No comments: